~Ahlan_wasahlan~
this site the web

Bismillahirrahmanirrahim.. Selamat datang ke blog liz serikandi

:: Tazkirah Ramadhan Al Mubarak



Walaupun boleh dikira terlambat,tapi ada baiknya saya menghantar juga artikel ini.Artikel ini bukanlah ditulis oleh saya tetapi saya kumpulkan dari sumber-sumber yang boleh dipercayai.Insya Allah,dalam artikel ini terkandung masalah-masalah yang dihadapi ketika kita berpuasa dan cara menyelesaikannya.

Menelan Air Liur Membatalkan Puasa?
Syarak telah menetapkan hukum makan dan minum pada ketika puasa adalah dilarang. Maka perbuatan sengaja menelan apa-apa benda luaran juga tidak dibenarkan. Tetapi tidak perlu dibangkitkan permasalahan-permasalahan seperti air liur atas bibir jika masuk ke dalam balik, renjisan hingus masuk hidung balik, kerana perkara-perkara ini tidak diperincikan oleh syarak. Kerana:
- Apa-apa yang syarak senyap tentangnya, maka ia adalah kemaafan.
- Perkara-perkara tersebut jika hendak dijaga, pasti memabawa masyaqqah. Contohnya, jika berkumur ketika puasa, sudah pasti lebihan air kumuran akan tertinggal dalam mulut, akhirnya boleh jadi masuk dalam rongga. Ini adalah masyaqqah yang dimaafkan.
- Menimbulkan persoalan ini akan membawa kepada penyakit was-was.

Korek Hidung/Telinga Membatalkan Puasa?
Mengeluarkan kotoran daripada hidung dan telinga tidak membatalkan puasa. Kerana ia bukan dikira makan dan minum, dan tidak boleh disamakan makna dengan makan dan minum. Rongga yg dimaksudkan oleh syara’ ialah saluran makanan dan minuman sahaja. Adapun rongga hidung dan telinga bukanlah saluran makanan. (Demikian kata Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah 3/224) sekian.

Niat Puasa Sebulan Terus
Ada fuqaha mengharuskan niat secara sebulan puasa, dan tidak wajib niat setiap malam. Di kalangan ulama terkemudian, pendapat ini dipilih oleh Syeikh Uthaimeen.
Katanya: Kalau kamu bertanya mana-mana orang Islam, nescaya mereka akan berkata bahawa mereka berniat untuk puasa selama sebulan. Jadi, sekalipun tidak berlaku niat hakiki pada setiap malam, tetapi dia sudah dikira berniat dari segi hukumnya. (Syarh Mumti’).

Solat Tarawih-Berjemaah atau Berseorangan Lebih Afdhal?
Solat tarawih boleh didirikan berjemaah atau berseorangan. Kedua-duanya pernah dilakukan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.
Cuma, secara berjemaah, baginda hanya melakukan dalam beberapa malam pertama sahaja kerana bimbang jika dilakukan secara konsisten dengan berjemaah, nanti ia difardhukan.
Dari segi afdhal, ramai fuqaha memasukkan solat tarawih dalam jenis solat yang disunatkan berjemaah.
Kata Imam Nawawi, “Solat tarawih secara berjamaah adalah lebih afdhal kerana ia adalah ijmak sahabat dan seluruh umat merata tempat”. (Majmuk4/32).

Memakai Bau-Bauan Ketika Berpuasa
Memakai wangi-wangian dalam bulan Ramadhan ketika mengerjakan ibadah Puasa adalah dibolehkan dan tidak ada larangannya , malah ianya juga tidak dikatakan menimbulkan gangguan pada diri orang yang mengerjakan puasa atau pada orang sekitarnya . (Yusof Al-Qardhawi)

Tertelan Kahak Membatalkan Puasa?
“Akan tetapi ia (kahak) tidak membatalkan puasa jika ditelan! Kerana sesungguhnya ia tidak keluar dari mulut, dan ia tidak ditelan sebagai makanan atau minuman, dan jika menelannya setelah sampai ke mulut, ia tidak membatalkan puasanya” [al-Sharh al-Mumthi' ala Zaadil Mustaqni', 6/248]. Fatwa IslamOnline juga menyebut bahawa pandangan yang agak benar adalah menelan kahak tidak membatalkan puasa kerana ia termasuk didalam bab kesukaran / kesusahan bagi seseorang membuangkan kahak pada setiap kali. Walaubagaimanapun, jika menelan itu dilakukan tidak sengaja, sepakat ulama’ mengatakan tidak batal.

Cabut Gigi Membatalkan Puasa?
Dlm majmuk al-fatawa syeikhul Islam ibn taimiyyah, bahawa mencabut gigi itu tidak membatalkan puasa.
Sekiranya ketika mencabut gigi memerlukan berkumur, maka ia tidak membatalkan puasa selagi mana cecair itu tidak ditelan spt mana juga melakukan dental filling, scaling dsb.

Terkeluar Air Mani
Terkeluar air mani disebabkan bermimpi perkara yang mengghairahkan tidak membatalkan puasa.Seharusnya apabila si pemimpi terjaga daripada tidurnya,dia harus segera mengangkat hadas besar atau mandi wajib dan meneruskan puasanya seperti biasa.

Pakai Contact Lense
Tidak ada hal. Asal setiap sesuatu adalah harus, kecuali ada nas yg melarangnya. Puasa batal jika dengan sengaja memasukkan ke dalam badan sesuatu untuk tujuan makan, minum dan hubungan seksual. Adapun contact lens, ia bukan makanan dan minuman. Ini fatwa umum Syaikhul Islam Ibn Taymiyah dalam fiqh Sunnah jilid 3. 







tazkirah ramadhan 


Pertama


Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan kerana dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:


* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);


* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;


* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.


Maka Rasulullah saw pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.


Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah saw dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.




Kedua


Dari Anas bin Malik r.a. dari Nabi SAW, baginda telah bersabda yang bermaksud:


" 1- Barangsiapa mendatangi majlis ilmu di bulan Ramadhan, maka Allah taala mencatat tiap-tiap langkahnya sebagai ibadat satu tahun dan dia akan bersamaKu di bawah panji-panji Arasy,


2- Barangsiapa memelihara solat berjemaah di bulan Ramadhan, maka tiap-tiap rakaatnya akan diganjari satu kota yang penuh dengan nikmat Allah taala,


3- Barangsiapa yang berbuat baik kepada kedua ibubapanya di bulan Ramadhan, maka dia akan memperolehi perhatian Allah taala dengan penuh kasih sayang, sedangkan aku (Rasulullah SAW) menjaminnya di dalam Syurga,


4- Seseorang isteri yang mencari keredhaan suaminya di bulan Ramadhan, maka baginya pahala seperti pahalanya Maryam dan Asiah,


5- Barangsiapa menolong keperluan saudaranya yang muslim di bulan Ramadhan, maka Allah taala akan menolongnya seribu keperluannya di hari Qiamat kelak ".




Ketiga


Puasa akan sempurna dengan menjaga 5 perkara tersebut :


1- Memejamkan mata dari segala sesuatu yang tercela menurut syara'
2- Menjaga mulut dari perkataan atau membicarakan tentang keaiban orang lain
3- Menahan telingan daripada mendengar sesuatu yang dibenci, cth : nyanyian yang melalaikan
4- Menggunakan dan memakan makanan serta minuman yang halal lagi berkat dengan menjauhkan barangan makanan serta minuman yang syubhah, cth : Produk Yahudi dan sekutunya
5- Hendaklah orang yang berpuasa tidak terlalu banyak makan sampai perut penuh saat berbuka walaupun makanan itu halal.


Rasulullah SAW telah menggariskan empat amalan utama yang digalakkan dalam bulan ini iaitu;

1. Melazimkan bacaan kalimah taiyibah;
2. Beristighfar;
3. Memohon memasuki jannah dan
4. Berlindung dengan-Nya daripada neraka jahannam.

1 comments:

armouris said...

info tentang puasa Ramadhan di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

Post a Comment