~Ahlan_wasahlan~
this site the web

Bismillahirrahmanirrahim.. Selamat datang ke blog liz serikandi

:: Bila Al-Quran mulai Berbicara

Waktu engkau masih kanak-kanak
Kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudhu,aku kau sentuh
Dalam keadaan suci aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih ataupun keras setiap hari

Setelah selesai engkau menciumku mesra
Sekarang engkau telah dewasa
Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku
Apakah aku bahan bacaan using yang tinggal sejarah…?
Menurutmu,mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau,menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang sedang belajar mengaji
Sekarang,Aku tersimpan rapi sekali
Sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap pengisi stor mu
Kadangkala Aku dijadikan mas kahwin agar engkau dianggap Bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan Syaitan

Kini Aku lebih banyak tersingkir,dibiarkan dalam kesendirian,kesepian
Di dalam almari,di dalam laci, Aku engkau pendamkan
Dulu..pagi-pagi…Surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.
Diwaktu petang ,Aku kau baca beramai-ramai bersama teman-temanmu di surau,
Sekarang,seawal pagi sambil minum kopi..
Engkau membaca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azawajallah
Engkau abaikan dan engkau lupakan

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka surah surah ku[Bismillah]
Didalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalananmu,radiomu selalu tertuju ke stesyen kesukaanmu.Mengasyikkan.
Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk engkau baca sebelum kau mulai kerja.
Di komputermu pun kau putar muzik favoritemu..
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku..
E-mail temanmu yang ada ayat-ayat ku pu kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu

Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku..
Bila malam tiba,engkau tahan bersengkang mata berjam-jam di depan TV
Menonton siaran televisyen..
Di depan computer berjam-jam duduk
Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktu pun cepat berlalu…Aku semakin kusam dalam laci-lacimu…
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku,hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali..
Itupun hanya beberapa lembar dariku..
Dengan suara dan lafaz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak kerika membacaku.
Atau waktu kematian saudara atau taulanmu.
Bila engkau di kubur sendirian menunggu kiamat tiba..
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV,Radio,hiburan atau computer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah S.W.T yang ada padaku menolongmu..
Itu janji Tuhanmu,Allah S.W.T

Sekarang engkau begitu senang membuang waktumu,
Setiap saat berlalu..dan akhirnya..
Kubur yang setia menunggumu..
Engkau pasti kembali,kembali kepada Tuhanmu..
Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati..
Di kuburmu nanti..
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan..
Yang akan membantu engkau membela diri,

Dalam perjalanan ke alam akhirat
Dan Akulah “Al-Quran “ kitab sucimu
Yang sentiasa setia menemani dan melindungimu
Peganglah Aku kembali..Bacalah Aku kmbali Aku setiap hari..
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci..
Yang berasal dari Allah Azzawajallah
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu

Keluarkanlah segera Aku dari almari,lacimu
Letakkan aku selalu ,di depan meja kerjamu.
Agar Engkau senantiasa mengingati Tuhanmu
Sentuhilah Aku kembali..BACA DAN PELAJARILAH LAGI AKU
Setiap datangnya pagi,petang dan malam hari,
Walau secebis ayat
Seperti dulu..Waktu engkau masih kecil
Disurau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan Aku sendiri
Dalam bisu dan sepi…..

1 comments:

Unknown said...

jazak Allahu kairan

Post a Comment